De verspreiding van corona houdt iedereen indringend bezig. In deze crisis voor zieke en gezonde mensen wordt ons veel uit handen geslagen, maar we kunnen ook veel doen. Juist nu mag ons gebed bijdragen aan kalmte, geloof in de toekomst, hoop op beter, liefde voor elkaar, in het bijzonder de oudere en zieke mensen, de slachtoffers van corona en de vele hulpverleners die met man en macht zich mateloos inzetten.

Onderstaand bericht van Paus Franciscus van zondag 22 maart 2020 (Angelus-gebed) voor alle mensen in de wereld:

De paus vraagt ons vier dingen (zie de tekst):

  • Bidt dagelijks het Onze Vader
  • Alle christenen bidden het Onze Vader op 25 maart om 12.00 uur
  • Vrijdag 27 maart gebedsviering met de paus, inclusief zegen Urbi et Orbi
  • Lees hoofdstuk 9 van het Johannesevangelie

Beste broeders en zusters,
in deze dagen van beproeving,
terwijl de mensheid beeft met de dreiging van de pandemie,
zou ik alle christenen willen voorstellen om hun stem te verenigen met de hemel.

Ik nodig alle hoofden van de kerken en de leiders van alle christelijke gemeenschappen, samen met alle christenen van de verschillende belijdenissen, uit om de Allerhoogste, Almachtige God aan te roepen,
terwijl we tegelijkertijd het gebed bidden dat Jezus, onze Heer, ons heeft onderwezen.

Ik nodig iedereen uit om dit meerdere keren per dag te doen,
maar allemaal samen om het Onze Vader aanstaande woensdag
25 maart om 12.00 uur te bidden, allemaal samen.

Op de dag dat veel christenen de aankondiging aan de Maagd Maria van de vleeswording van het Woord gedenken, moge de Heer het unanieme gebed horen van al zijn discipelen die zich voorbereiden om de overwinning van de verrezen Christus te vieren.

Met dezelfde bedoeling zal ik aanstaande vrijdag 27 maart om 18.00 uur een gebedsmoment leiden op het bordes van de Sint-Pietersbasiliek, met het plein leeg: via de media, internet, zullen we luisteren naar het Woord van God, het Heilig Sacrament aanbidden, zal ik de zegen Urbi et Orbi geven, waaraan de mogelijkheid van een volle aflaat is verbonden.

We willen reageren op de pandemie van het virus met de universaliteit van gebed, mededogen, tederheid. Laten we verenigd blijven.

We voelen ons verbonden met de eenzaamste en meest verlaten mensen.

Onze nabijheid tot artsen, gezondheidswerkers, verpleegsters en verpleegsters, vrijwilligers …

Onze nabijheid tot de autoriteiten die harde maatregelen moeten nemen, maar voor ons eigen bestwil.

Onze nabijheid tot de politieagenten, tot de soldaten die altijd proberen de orde op de weg te handhaven, zodat de dingen die de regering voor ons allemaal wil doen, worden bereikt.

Nabijheid van iedereen.

En vergeet niet: neem vandaag het Evangelie en lees rustig, langzaam het negende hoofdstuk van Johannes. Ik zal het ook doen. Het zal ons allemaal goed doen.

Secured By miniOrange